Zomer vier je samen!

Met de campagne ‘Zomer vier je samen’ vestigen wij ieder jaar extra aandacht op een stille groep die vaak over het hoofd wordt gezien zodra de zomer aanbreekt.

Terwijl het land zich opmaakt voor festivals, vakanties en terrassen vol gezelligheid, breekt voor veel ouderen juist de stilste periode van het jaar aan. De zomer, traditioneel het seizoen van licht en leven, vergroot voor duizenden zelfstandig wonende ouderen het gevoel van vergeten worden.

Wij luiden de noodklok over wat wij “zomereenzaamheid” noemen: een jaarlijks terugkerende crisis die zich grotendeels buiten beeld voltrekt.

De zomer, traditioneel het seizoen van licht en leven, vergroot voor duizenden zelfstandig wonende ouderen het gevoel van vergeten worden. Sandra van Vessem, Met je hart-directeur: “Juist in de zomer is eenzaamheid vaak het grootst. Clubjes stoppen tijdelijk, activiteiten liggen stil en familie is op vakantie. Daarom is bewustwording zo belangrijk. Met een klein gebaar van aandacht kunnen we samen de zomer voor eenzame ouderen een stuk minder stil maken.”

“Zomereenzaamheid is niet alleen verdrietig, het is gevaarlijk. Juist in periodes van hitte is alertheid en nabijheid van levensbelang. Eenzaamheid vergroot kwetsbaarheid.”

Wat kun jij doen?

Kijk deze maanden om je heen. Maak even contact met wie je normaal voorbijloopt. Bied hulp aan als je ziet dat iemand het alleen moet doen. Nodig iemand uit aan tafel, of neem ze mee naar buiten. En vooral: wees alert op ouderen die dreigen te verdwijnen in de schaduw van de zomerdrukte. Juist daar begint verandering – in kleine, wezenlijke gebaren.

Zomer vier je samen!

Met een klein gebaar kan je de verveling in de zomermaanden doorbreken!

Vragen of meer informatie? Neem contact met ons op.